Villkor

Förbehåll

Vi förbehåller oss för tryckfel, prisfel, moms -, valuta - och avgiftsändringar, prisstigningar, force majeure, utsålda eller utgående varor samt leveransproblem från våra leverantörer. Vi tar inte något ansvar för förlorad vara i samband med returfrakt. Då vi har produkter i vårt sortiment som förutsätter förkunskap eller endast är avsedda att användas industriellt förbehåller vi oss rätten att neka leverans om företagsuppgifter saknas. Vid respektive produkt som omgärdas av dessa restriktioner återfinns notering om detta i största möjliga utsträckning.

Ditt ansvar

Som kund i vår e-butik får du ingen personlig rådgivning vid ditt val av produkter. För att få det bästa resultatet är det viktigt att välja rätt produkt för ändamålet. Innan du köper bör du därför läsa igenom produktbeskrivningen noga. Produktbeskrivningen hittar du under varje produkt. Det är ditt ansvar att välja den bästa lämpade produkten för ändamålet.

För att köpa av oss måste du vara över 18 år eller ha målsmans tillstånd. Du intygar detta när du godkänner våra villkor vid köp.

Orderbekräftelse

Så fort din order har registrerats i vårt system skickar vi en orderbekräftelse till dig via e-post. Kontrollera din orderbekräftelse noggrant och meddela vår kundtjänst omedelbart om felaktigheter har uppstått. Kontakta oss på order@lackman.se, eller tel. 0522-130 60.

Leverans 

Vi levererar bara till adresser inom Sverige. Dock råder speciella omständigheter vid leveranser till Gotland eller platser som endast nås via sjö eller hav. Beställer du från något annat land förbehåller vi oss rätten att makulera din order. Vi skickar normalt dina varor inom 1-2 arbetsdagar efter din beställning, men ibland kan det vara slutsålt i våra butiker och då har du normalt din vara inom 5 arbetsdagar. Vi meddelar dig om din beställning på något sätt skulle dra ut på tiden om produkten är slutsåld. I vissa fall kan leveranstiden vara annorlunda, gäller det för just din beställning kommer vi att upplysa dig om detta.

Vi använder DHL som leveranspartner med fraktsätten Paket och Service Point. Vi tillämpar enhetsfrakt, vilket innebär att du bara betalar en fast fraktavgift för din beställning oavsett vad och hur mycket du beställer vid samma tillfälle. Vi reserverar oss för att vissa varor inte går att skicka i större mängd utan måste hämtas alt. tas ut en högre fraktavgift på 199:- då det är klassat som farligt gods. Då en produkt som är klassad som farligt gods beställs är ej enhetsfrakten på 79:- möjlig att välja i kassan. Vi meddelar dig också om du har beställt en såpass stor mängd farligt gods så att den ej är möjlig att frakta med DHL, och därmed är endast avhämtning möjlig.
Är din order liten till storlek (tex. 2 tejprullar) skickar vi allt som oftast detta i vanligt kuvert med posten direkt hem till dig istället för via DHL ombud.

Du kan välja att själv hämta dina varor i någon av våra butiker, vi kommer då att meddela dig om när och hur länge varorna finns för avhämtning. Vi tar ingen avgift för avhämtning.

Om din beställning är särskilt stor, ovanlig eller om det är andra omständigheter som gör att vi eventuellt inte kan fullfölja leveransen meddelar vi dig detta.

Dina personuppgifter

Vi tar bara emot upplysningar om dig som du själv har gett oss via vår hemsida. Om du väljer att registrera dig hos oss har vi alla de upplysningar om dig som du väljer att ge oss. Du kan alltid se och rätta till i dina upplysningar genom att logga in.

Alla uppgifter du angett använder vi uteslutande till ärenden som har med ditt köp att göra. Om du har anmält dig till vårt nyhetsbrev, så skickar vi dig e-postmeddelanden med produktinformation, nyheter, bra erbjudanden och information om arrangemang. Du kan avanmäla dig när som helst.

Du har rätt att begära utdrag över dina registrerade personuppgifter, samt att ändra eller begära att få de registrerade uppgifterna raderade.

Reklamation 

När du tar emot dina varor är det ditt ansvar att inom rimlig tid kontrollera att varorna motsvarar det som du har beställt. En reklamation innebär att du meddelar oss att du inte godtar varan och anger på vilket sätt varan är felaktig. Vid reklamation ska vi i första hand om möjligt försöka avhjälpa felet, annars ge dig en ny ersättningsvara. Kan vi inte göra något av detta så har du rätt att få prisavdrag eller häva ditt köp, dvs, returnera varan och få pengarna tillbaka.

Har försändelsen synliga skador när den når fram till dig så ska du snarast möjligt anmäla det till DHL, eftersom det då beror på vårdslöshet i transporten.

Vi återbetalar rimliga fraktkostnader som du kan få i förbindelse med att du returnerar varan, om reklamationen är berättigad.

Tillvägagångssättet vid reklamation är detsamma som vid utnyttjad ångerrätt, se nästa stycke.

Ångerrätt och returer

Som konsument har du ångerrätt i 14 dagar efter att du har mottagit varan. Det betyder att du senast den 14:e dagen efter att du tog emot varan ska meddela oss att du ångrar ditt köp. Vi åtar oss då att inom 30 dagar från det att vi fått tillbaka varan betala tillbaka hala det belopp köpet uppgick till. Ångerrätten gäller bara om varan returneras i väsentligen oförändrat skick, alltså inte om du har använt varan eller gjort åverkan på den utöver vad som krävts för att undersöka den. Du måste returnera varan i dess originalförpackning.

När du använder dig av ångerrätten måste du själv betala för frakten när du returnerar varan. Ringer du till oss innan vi har hunnit skicka dina varor kan du häva köpet utan att behöva betala något. Du får då tillbaka hela köpbeloppet.

Observera att ångerrätten INTE gäller köp av specialanpassade produkter där du själv angett exempelvis färgkod eller annat så att produkten är unik för just dig. Du kan däremot ångra beställningen innan vi hunnit tillverka eller anpassa varan, genom att ringa till oss och häva köpet. Vi rekommenderar dig att inte beställa större mängder färg efter färgkod utan att först beställa ett färgprov i liten förpackning för att undvika problem om färgen inte stämmer med dina förväntningar.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du ringa eller maila oss och då uppge ordernummer och vilken/vilka varor du vill returnera. Det är viktigt att du väntar på vår bekräftelse innan du agerar så att vi kan förbereda oss och återbetalningen hamnar rätt. I de fall ångerrätten inte gäller måste vi också upplysa dig om det så du inte tvingas betala extra fraktavgifter i onödan.

Returvaror skickas till vår butik i Uddevalla eller lämnas personligen till din närmsta butik. Vi ber dig att då skicka med din följesedel och vår bekräftelse på ditt återköp för att underlätta och snabba upp hanteringen av ditt ärende. Adresser till de båda butikerna finner du nedan:

Uddevalla Göteborg
Lackman
Gräskärrsvägen 4
451 55 Uddevalla
Lackman
Backa bergögata 15
422 46 Hisings Backa 

Du får själv stå för transportskador vid utnyttjad ångerrätt, så se till att transporten sker säkert genom att packa in varorna väl.

Betalning 

Du kan betala med betalkort och andra sätt som vi anger på hemsidan. Väljer du att använda Klarna faktura eller Klarna konto som betalningssätt så gäller Klarnas betalningsvillkor och du ansvarar själv för att ha läst dessa. Länk till Klarnas betalningsvillkor finns under respektive betalningssätt i kassan och dyker upp som pop-up-fönster.

Vi förbehåller oss rätten att avvisa handel med dig, om du upprepade gånger har returnerat köpta varor, eller om vi av andra väsentliga skäl inte kan sälja till dig.

varukorg

Enhetsfrakt - frakten kostar alltid 79 kr
förutom *farligt gods
som kostar 199:-
välj moms
Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.